-

arrow left
arrow left

Zuurdesem, van eetbaar brood tot 3D-model

  • 3D

Zuurdesem is er in allerlei verschillende vormen en maten. Hoe zorgen we ervoor dat bakkerijgroep Puratos zo’n breed gamma aan z’n virtuele collectie zuurdesemstarters kan toevoegen?

Zuurdesem, van eetbaar brood tot 3D-model

VR-bibliotheek

We kunnen uiteraard vertrekken van foto’s, maar die zijn ontoereikend voor de dynamische 3D-ervaring die de virtuele bibliotheek is. Enkel foto’s tonen, zou de zuurdesems onrecht aandoen. Daarom besloten we voor Puratos een virtuele zuurdesemgenerator te bouwen.

Zuurdesemgenerator

Met de zuurdesemgenerator kan desemexpert Karl de Smedt, de vaste sourdough librarian van Puratos, om het even welk type zuurdesemstarter invoeren in de Puratos-bibliotheek. De generator biedt hem volledige controle over alle variabelen. Hij kan in onze 3D-omgeving kiezen uit 9 verschillende 3D-modellen van zuurdesemstarters en die vervolgens uitbreiden met 30 parameters, waaronder de vorm, elasticiteit, kleur en zaden. Ook voor een technische leek is de desemgenerator makkelijk te gebruiken. Handige sliders en onmiddellijke visualisatie geven direct resultaat van hoe een bepaalde deegsoort er komt uit te zien.

Procedural texturing

De zuurdesemgenerator gebruikt de relatief recente techniek van zogeheten procedural texturing. Dat is een dynamische manier om texturen voor 3D-modellen te creëren. Hoewel klassieke texturing zeker z’n waarde al heeft bewezen, komt die laatste toch met enkele beperkingen. Laten we dit even nagaan aan de hand van een eenvoudig voorbeeld: baksteentextures.

Stel je voor dat je de texture van een bepaald soort baksteen nodig hebt voor een project. Je gaat op zoek op het internet en vindt er een bijna perfect voorbeeld. Het enige wat je nog wilt veranderen, is de helderheid van de texture en de schaal van de bakstenen. Je importeert de texture dus in Photoshop, past de bakstenen zo goed mogelijk aan en exporteert het geheel vervolgens weer. Bij elke nieuwe wijziging die je wilt uitproberen, moet je het hele proces herhalen. Een tijdrovende bezigheid …

Met procedural texturing wordt de hele zaak een stuk eenvoudiger. Dankzij de dynamische eigenschappen van de texture geef je je baksteentekstuur om het even welke vorm met één klik.

Zuurdesem, van eetbaar brood tot 3D-model

Substance Designer

Procedural textures worden gemaakt in Substance Designer. Dat is het toonaangevende softwareprogramma in de sector voor dit soort werk. Substance Designer laat je elke soort textuur maken die je maar wilt, van eenvoudige materialen zoals bakstenen, hout of tegels tot complexe oppervlakken als kuststranden, barokke plafonds of abstracte gangen die uit een sciencefictionfilm lijken te komen. Zodra de textures zijn aangemaakt, kun je ze met het gratis programma Substance Player bekijken en verder bijschaven.

Het zal niet als een verrassing komen dat Substance Designer niet eenvoudig is in gebruik. Op de achtergrond komt er namelijk heel wat rekenwerk aan te pas. Kijk bijvoorbeeld maar naar het substance-bestand van de aangemaakte nieuwe zuurdesem. Elk rode puntje in de foto hieronder is een zogeheten node met informatie die invloed heeft op de visuele eigenschappen van de zuurdesem. Het wordt al snel duidelijk dat er heel wat werk is om één digitale zuurdesem manueel weer te geven.

Om dit proces eenvoudiger en gebruiksvriendelijker te maken voor contentmanagers, vertalen we de texture naar een generatorbestand dat gelezen kan worden in Substance Player. Met die software kunnen klanten het bestand openen en eenvoudig verschillende parameters in de texture aanpassen met behulp van eenvoudige keuzemenu’s en schuifbalken. Dat is precies wat we ook voor de Sourdough Library hebben gedaan. We zorgden voor een dynamische zuurdesemtextuur in Substance Designer, waar we vervolgens een generatorbestand van maakten. Dat bestand bezorgden we aan de zuurdesemexpert van Puratos, die nu quasi oneindig veel virtuele zuurdesems bij elkaar kan klikken in Substance Player.

Zuurdesem, van eetbaar brood tot 3D-model

3D-modellen

Met een geslaagde zoektocht naar eenvoudig te bewerken virtuele zuurdesem zat onze taak er nog niet op. De Sourdough Library van Puratos beschikt naast een reeks zuurdesems nog over heel wat andere interessante stukken om ook virtueel met de wereld te delen in 3D, zoals een 18e-eeuwse zuurdesempot, een Romeinse broodstempel, of het overheerlijke Altamurabrood.

Heel wat objecten gaven we vanaf nul vorm. Zo was de Romeinse broodstempel die we eerder al vernoemden bijvoorbeeld vrij eenvoudig te modelleren in 3D, omdat die een vrij eenvoudige vorm heeft. Maar wat te doen met die 18e eeuwse pot of het Altamurabrood? Het kostte heel wat tijd om de lijnen en kleuren ervan accuraat vast te leggen. De tekeningen op de oude broodpot maakten we zelf helemaal digitaal na. Rome is ook niet in één dag gebouwd …

Fotogrammetrie

Er bestaat geschikte technologie voor zowat elke uitdaging, en ook dit keer grepen we terug naar één van onze favorieten: fotogrammetrie. Met die techniek halen we 2D- en 3D-informatie uit foto’s. Eerst nemen we een heleboel verschillende, overlappende foto’s van een object. Vervolgens laten we gespecialiseerde software los op het beeldmateriaal. Het resultaat? Een 3D-model dat er haast net zo echt uitziet als het origineel.

Resultaten

Benieuwd naar de resultaten? Neem een kijkje op de website van de Puratos Sourdough Library en oordeel vooral zelf!

Ontdek de bibliotheek Ontdek de bibliotheek