-

arrow left
arrow left

Een versnelling hoger met de Ford Mustang in virtual reality

Een versnelling hoger met de Ford Mustang in virtual reality

Mach-E in VR

Wanneer automerken een spectaculair nieuw model willen presenteren aan de wereld, wenden ze zich meestal tot toonaangevende autosalons om de hype aan te zwengelen. Dat is ook de strategie die Ford in 2020 in gedachten had voor z’n Mustang Mach-E. Het nieuwe elektrische paradepaardje van de autobouwer zou op het autosalon van Brussel voorgesteld worden aan het brede publiek. Die jaarlijkse hoogmis zou de gelegenheid bij uitstek zijn om duizenden enthousiaste liefhebbers te laten kennismaken met de moderne variant van de klassieke Mustang.

Het coronavirus gooide echter roet in het eten en het autosalon werd uiteindelijk op het laatste moment uitgesteld. Dat is het moment waarop Ford bij ons Poppr-team kwam aankloppen om z’n nieuwste rijwonder in de kijker te kunnen zetten. Het belangrijkste doel? Een meeslepende ervaring in virtual reality die de kracht van de Mach-E kon demonstreren aan de beoogde doelgroep. Omdat er ook een tekort was aan wagens voor proefritten, was er een creatieve oplossing nodig om de rijervaring van de Mach-E tot bij de Ford-dealers doorheen het land te brengen.

Bezoekers achter het stuur in virtual reality

We beslisten om een testritervaring in VR te ontwerpen. Die zou de ins en outs van de nieuwe Mustang - letterlijk en figuurlijk - dichterbij brengen met behulp van een virtual reality-headset. De belangrijkste vereisten daarbij:

  • Een gestandaardiseerde beleving in virtual reality, toegankelijk via VR-headsets bij de verschillende Ford-garages.
  • Eenvoudige updates van de ervaring (bv. voor extra content of softwareupdates).
  • Geen onderhoudsbeslommeringen voor het Ford-personeel bij de dealers.
  • Maximale hygiëne en veiligheid van de headset.

Daarbovenop kwam een erg strakke deadline zou betekenen. De verwachte oplevering tegen Kerstmis betekende namelijk een doorlooptijd van een luttele acht weken.

Een versnelling hoger met de Ford Mustang in virtual reality

Plankgas voor ontwikkeling

Een snel veranderende en technisch complexe uitdaging vraagt om uitstekende coördinatie. Een deel van ons team ging aan de slag om meer dan honderd Pico G2 4K-headsets te bestellen en die vervolgens te configureren met behulp van een videoplatform dat we vanop online zouden kunnen beheren. Met die opstelling zouden we later updates vanop afstand kunnen uitvoeren op de headsets.

Die flexibiliteit en ontzorging gaf de medewerkers van de Ford-dealers de vrijheid om zich te kunnen concentreren op waar het voor hen echt om draait: de VR-presentatie van de Mach-E begeleiden, zonder kopzorgen over de technische kant van de zaak.

Onze headsetkeuze voor Ford was snel gemaakt. De Pico G2 4K staat bekend om z’n beeldkwaliteit en er is geen Facebook-account nodig om ‘m aan de praat te krijgen - in tegenstelling tot de Oculus Quest, de belangrijkste concurrent. Bovendien zijn de Pico-headsets gemakkelijk te desinfecteren en schoon te maken, dankzij hun behuizing van plastic en leer.

Een versnelling hoger met de Ford Mustang in virtual reality

Fotoshoot voor een werkpaard

Vanwege het strakke schema met een opleveringstermijn van acht weken vroegen de opnames en post-productie van deze 360-gradenbeleving om een nauwgezette planning en vlekkeloze uitvoering - een uitdaging die ons Poppr-team graag aangaat. De hoofdmoot van de opnames bestond uit een tweedaagse on-site shoot op de Lommel Proving Ground, het belangrijkste Europese testcircuit voor Ford-voertuigen.

Enkele van de uitdagingen die we met succes volbrachten:

  • Opnames binnen een uiterst beperkt tijdsframe voor ideale lichtomstandigheden.
  • Geavanceerde droneshots met een Instan 360 Titan-camera, die we aan de drone bevestigden. Dit was een Europese primeur.
  • Volledig krasvrije plaatsing en verwijdering van 360-gradencamera’s op het beperkte aantal testwagens.

Het eindresultaat? Een VR-tour als meer dan waardige vervanger die de Mustang Mach-E alle eer aandeed en die de nieuwe wagen ook in tijden van social distancing dichter bij potentiële kopers én autoliefhebbers bracht.

let's make great work together

Neem contact op Neem contact op