Campussen virtueel in de verf


VUB

Campussen virtueel in de verf

Een universiteit is veel meer dan een studieplek. De VUB staat samen met z’n meer dan 3000 medewerkers dan ook niet alleen voor ijzersterk onderwijs, maar gaat ook prat op eersteklas onderzoek. Dat wil de universiteit het hele jaar door uitdragen – ook online. Geen betere ondersteuning daarvoor dan een reeks virtuele tours van de VUB-campussen, voor meer zichtbaarheid bij nieuwe studenten en toekomstig personeel.

 

Nieuwe marketingkansen

Onder normale omstandigheden is een campusbezoek ter plaatse de ideale manier om schoolverlaters te verleiden. Voorsmaakjes van de aula’s, werkruimtes, labo’s – en de cafetaria- zijn de geknipte manier om studenten (en mogelijke medewerkers) over de streep te trekken. In tijden waarin zoveel mogelijk fysieke afstand wordt gehouden, moest de universiteit op zoek naar een andere manier om één van z’n z’n troefkaarten uit te spelen.

Daarom deed de instelling beroep op ons Poppr-team, voor een reeks virtuele tours van al haar campussen. Zo brengt een virtueel bezoek de VUB nog dichter bij de mensen.

 

De belangrijkste noden:

  • Een virtuele tour die potentiële studenten en personeel de mogelijkheid biedt om in een veilige omgeving kennis te maken met de cultuur, diensten en voorzieningen op de campus.
  • Een waarheidsgetrouwe weergave die ook op buitenlandse studenten een goede indruk geeft van alle faciliteiten en studiemogelijkheden.
  • Promotie van technologische research door een kijkje achter de schermen van de onderzoekslabo’s, die niet publiek toegankelijk zijn.

Belangrijk detail: de oplevering van de drievoudige tour (voor de campussen in Etterbeek, Gooik en Jette) kwam met een strakke deadline van 8 weken. De fotoshoots zouden dan weer geprangd moeten worden tussen enkele examenreeksen door, én het weer moest meezitten op de verschillende locaties.


Flexibele fotoshoots

Een universiteit is voortdurend in beweging. Dat geldt net zo goed voor haar gebouwen. Het is dus onmogelijk om een groot, levend instituut helemaal brandschoon en opgeruimd te krijgen voor een opnamedag. Daarom zorgden we met beeldbewerking achteraf voor de ideale weergave van de universiteitsgebouwen, zonder al te grote ingrepen ter plaatse op de dag van de fotoshoots.

Opnames van hoge kwaliteit zijn de basis van alles. Ons postproductieteam ging aan de slag met de foto’s in hoge resolutie om ze te verwerken in de online touromgeving.

Daarnaast zorgden we voor een toegankelijke beelddatabank. Zo kan de marketingdienst van de VUB helemaal zelf 360-gradenfoto’s en andere beelden in hoge kwaliteit selecteren voor andere campagnes en kan ze de afbeeldingen eenvoudig implementeren op de VUB-websites en eventuele subpagina’s.


In een notendop

  • Volledig op maat gemaakte tour in 2 talen, met contentmanagementsysteem (CMS) voor eenvoudig beheer door het marketingteam van de VUB.
  • Beelddatabank met alle verschillende bestanden van de 360°-beelden en prints.
  • Razendsnelle oplevering: in 2 maanden van eerste contact naar 3 volledige online tours.
  • Flexibel schema voor fotoshoots: drie locaties, in goede weersomstandigheden en met beschikbaarheid van de juiste medewerkers aan de universiteit.

 

Sterke bezoekerscijfers

Het onmiddellijke resultaat? 600 online bezoekers tijdens het lanceringsmoment. De reacties waren onverdeeld lovend: de grootsheid en het groen op de campussen kwamen volledig tot hun recht. Een nieuwe stap voor de VUB in haar employer branding, en een voetje voor bij nieuwe studenten.

Elevate your business

Get in touch and tell us about your challenges. Together we'll make your organization thrive through premium, personalized immersive experiences.

Nieuws en inspiratie over Virtual Tours, Virtual Reality, Augmented Reality en meer, recht in je inbox!