360 uitschakelen

Ewals Cargo Care


Ewals Cargo Care

Poppr 360 Play Icon
Klik of tap om te activeren

Ewals Cargo Care

Het bedrijf werd in 1906 opgericht door Alfons Ewals. In 1950 werd een vestiging in Duitsland opgezet. Eind jaren zeventig verhuisde het bedrijf van de oude markt naar het terrein van een voormalige keramische fabriek aan de Tichlouwstraat. Op 17 juli 1983 ging dit pand door een grote brand geheel verloren. Op hetzelfde terrein werden nieuwe loodsen gebouwd en in 1994 werd een nieuw hoofdkantoor aan de Ariënsstraat gebouwd. In 1991 ontwikkelde Ewals Cargo Care in samenwerking en overleg met de Europese automobielindustrie de Megatrailer.

In de jaren vijftig en zestig breidde Ewals zich uit naar Duitsland. Vanwege de groei van de staal- en chemische industrie tijdens de naoorlogse wederopbouw, overtroffen de transportdiensten van en naar Duitsland de verwachtingen in die jaren. In 1974 begon het bedrijf met het verzenden van diensten naar het Verenigd Koninkrijk. Ladingen voor klanten zoals Vauxhall, Ford en KNP vormden de basis voor een nieuwe, snelgroeiende service.

In 1980 werd de huidige Ewals Cargo Care GmbH – Kiefersfelden opgericht. Kiefersfelden is te wijten aan de directe grens met Oostenrijk als belangrijk knooppunt in het Noord-Zuidverkeer. In 1984 werden niet-begeleide RoRo-diensten geïntroduceerd tussen het VK en Nederland, België en Duitsland. De service werd omgedoopt tot Cargo Care.

In 1990 introduceerde Cargo Cargo de Megatrailer in samenwerking met de auto-industrie. Cargo Care begon twee jaar later met megatrailerdiensten tussen het VK en Zweden. Het vormde een geïntegreerde samenwerking met bestaande Ewals-diensten van het continent.

In 1994 fuseerden Ewals Transport en Cargo Care tot één bedrijf. De expertise van Ewals op het gebied van continentaal wegvervoer, vrachtbeheer en warehousing is gecombineerd met de uitgebreide RoRo-services van Cargo Care tussen het VK, het continent en Scandinavië. Sinds 1994 heeft het bedrijf een Europees netwerk van logistieke diensten ontwikkeld en is het de grootste exploitant van megatrailers in Europa. Het heeft de capaciteit om vollast lijnverkeer naar vele grote Europese fabrikanten te vervoeren, vooral in de automobielsector.

Tegen het jaar 2000, sinds de lancering van de Megatrailer in 1990, was de vloot van het bedrijf gegroeid tot 3000 trailers. De mega-piggyback-trailer werd in 2007 geïntroduceerd als een intermodale eenheid, weg-, spoor- of short sea-eenheid.

In juni 2007 werden de expeditieactiviteiten van de Swiss Crossrail AG verkocht aan het bedrijf Ewals Cargo Care om zich alleen op het bloktreinverkeer te concentreren.

In 2011 won het bedrijf de Lean & Green Award voor gebruik bij het terugdringen van de CO2-uitstoot met 20% binnen vijf jaar. In juni 2011 werd hij gecertificeerd als “Dun & Bradstreet Rating 1” (hoogste kredietwaardigheid met minimaal standaardrisico). In april 2013 is dit certificaat vernieuwd. Door de ontwikkeling van TES (Tactical Engineering Solution), won het bedrijf de TLN Entrepreneur Award 2013 voor excellentie in ICT. In mei 2013 presenteerde het de Mega Huckepack XLS als een aanhangwagen, die werd ontwikkeld en gepatenteerd in samenwerking met een klant.

Ewals heeft heden circa 2.000 werknemers in Nederland, Duitsland, België, Polen, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Italië, Tsjechië, Slowakije, Roemenië, Zweden, Finland, Spanje, Bulgarije en Oostenrijk. Naast goederenvervoer met eigen vrachtwagens heeft het bedrijf 300.000 m² goederenopslagruimte. Het bedrijf bezit 500 vrachtwagens en 3.000 opleggers.

Bron: WikiPedia