arrow left
arrow left

Virtuele showrooms die je bedrijf in de kijker zetten

  • Web
  • Virtual reality
  • 360°-fotografie
  • 3D

Een digitaal equivalent voor fysieke winkels en showrooms, met 24 uur op 24 toegang en shopmogelijkheden.

Virtuele showrooms die je bedrijf in de kijker zetten

Virtuele showrooms die je bedrijf in de kijker zetten

De virtuele showroom is één van die zeldzame concepten in het techlandschap die voor zich spreken. Het idee erachter is eenvoudig: je showroom, winkel of magazijn wordt in hoge kwaliteit op beeld vastgelegd en vervolgens gedigitaliseerd. Op die manier wordt je fysieke showroom virtueel toegankelijk op elke moderne computer, gsm of tablet.

Online showrooms in VR zijn altijd klaar om te worden verkend. Je kunt er 24 uur op 24 in rondlopen of desnoods doorheen vliegen - zonder de praktische problemen die dat laatste in het echte leven met zich mee zou brengen. Een VR-showroom kan zelfs aan een productcatalogus worden gekoppeld om de winkelervaring van bezoekers te verbeteren en een naadloze customer journey te bieden, van eerste interesse tot aankoop. Al zeggen we het zelf: virtuele showrooms omarmen vandaag al de technologie van morgen. Hoe? Volg even mee!

Virtuele showrooms die je bedrijf in de kijker zetten

Problemen van traditionele showrooms

Als Belgische pionier in de ontwikkeling van virtuele rondleidingen en showroombelevingen in 360 graden, hebben we in de afgelopen jaren een belangrijke verschuiving opgemerkt. Zoals de naam al aangeeft, is een klassieke showroom steeds meer een plek waar artikelen louter worden tentoongesteld. Fysieke winkels en showrooms worden door consumenten steeds minder gebruikt als een echt verkooppunt in hun winkelervaring. Dat komt omdat aankopen in alle leeftijdscategorieën verschuiven naar de online wereld. De coronapandemie heeft die trend verder versterkt. Daar komt nog bovenop dat het uitbaten van een fysieke winkel of showroom een almaar duurdere investering wordt, die vreet aan de ROI ervan.

Virtuele showrooms die je bedrijf in de kijker zetten

Virtuele showrooms als oplossing voor veranderde shopgewoontes

Veel bedrijven hebben te lijden gehad onder een verminderd winkelbezoek als gevolg van de coronacrisis. Detailhandelaren en andere organisaties die sterk afhankelijk zijn van het kunnen tonen van hun producten, zien een blijvend effect. De oplossing is eenvoudig: als je klanten niet naar je winkel willen komen, moet je met je winkel tot bij je klanten raken.

Online showrooms en virtuele 3D-winkelervaringen zijn daarbij geen toekomstmuziek, maar een realiteit. Met de technologie die vandaag beschikbaar is, kun je je showroom laten fotograferen in 360-gradenbeeld of met 360°-video. We kunnen zelfs een volledige virtuele winkel van de grond af aan opbouwen dankzij 3D-modellering. Die omgeving kan op elk denkbare manier worden ontworpen en weergegeven.

Virtuele showrooms luiden zeker niet het einde van de fysieke showroom in, maar op technisch vlak kan er al veel meer dan wat vaak wordt gedacht. Kijk bijvoorbeeld maar naar de populariteit van de Oculus Quest, een VR-headset voor thuisgebruik.

Virtuele showrooms die je bedrijf in de kijker zetten

Waarom je klanten een virtuele showroom willen - en waarom bedrijven er één nodig hebben

  • Je bereikt een breder publiek.
    Gedaan met files en parkeerbeslommeringen: klanten stromen zo binnen. Een virtuele showroom trekt meer bezoekers dan een fysieke winkelruimte. Bovendien is de kans groter dat shoppers die je virtuele showroom in 360° of 3D hebben bezocht, later ook je fysieke winkel een bezoekje zullen brengen.
  • Betere conversie van je doelpubliek.
    Leg verbinding tussen verschillende datapunten om het gedrag van bezoekers vast te leggen en te analyseren, zodat je je bedrijf er verder op kunt afstemmen. Implementeer een virtuele assistent, livechat en contactformulier voor rechtstreekse conversie. Voeg Google Analytics toe en start met gerichte reclame voor de producten die de bezoekers van je VR-showroom actief hebben bekeken.
  • Online showrooms zijn toegankelijk.
    Laat je bezoekers je VR-showroom in hun eigen tempo verkennen, zodat ze je aanbod op een ongedwongen manier kunnen ontdekken. Mensen die anders misschien minder goed in staat zijn om op locatie te gaan winkelen - bijvoorbeeld vanwege verminderde mobiliteit - kunnen je zaak eenvoudiger bezoeken, zonder logistieke complicaties. Virtuele winkels in 360 graden hebben ook hun weg gevonden naar oudere generaties: zo hebben 65-plussers gemiddeld gemiddeld de langste sitebezoekjes van allemaal.
  • VR-showrooms en 360-graden webshops zijn kostenefficiënter.
    Een virtuele showroom is een investering die vanaf de lanceringsdag meteen rendement oplevert. VR-showrooms gaan makkelijk vijf jaar of langer mee, zonder de onderhouds- en personeelskosten die bij echte showrooms komen kijken.
  • Digitale showrooms kunnen sneller live gaan dan de gemiddelde website.
    Van concept tot uitvoering kan een doorsnee virtuele showroom in een paar weken tijd worden opgeleverd. Showrooms die volledig in 3D zijn vormgegeven, duren iets langer om te bouwen, maar bieden op hun beurt dan weer een bijkomend voordeel met hun aandacht voor details en een eenvoudig bij te werken productcatalogus of wijzigingen in het design van de ruimte in kwestie. Met je bedrijf hoef je trouwens ook niet over technische kennis te beschikken om een virtuele showroom toe te voegen aan je bestaande online aanwezigheid.

Virtuele showrooms die je bedrijf in de kijker zetten

Virtuele showrooms die zorgen voor ROI

Bij Poppr zijn we er om jouw organisatie succesvol te maken. De concrete behoeftes van je online showroom zullen dan ook afhangen van je KPI’s en de rol van je virtuele omgeving binnen je bredere businessmodel.

Afhankelijk van klantgedrag, je doelmarkt, doelgroep, digitale aanwezigheid en budget, leggen we de vereisten voor je virtuele showroom vast en ontwerpen we die vervolgens op maat van jouw noden voor maximaal effect en klantconversie.

Virtuele showrooms die je bedrijf in de kijker zetten

Virtuele showrooms voor een ‘digital first’-wereld

VR- en AR-ervaringen hebben zich snel ontwikkeld van hype naar blijver. Immersive digitale belevingen zijn niet meer weg te denken uit ons bestaan. Ze worden gebruikt als proof-of-concept of showcase, ter vervanging van beursstanden, of op andere manieren die organisaties een concurrentievoordeel bezorgen. Slimme online showrooms zijn geïntegreerd in je digitale strategie en vormen een toekomstbestendige aanvulling op je bedrijf.

Virtuele showrooms die je bedrijf in de kijker zetten

Virtuele showrooms ontwerpen: de mogelijkheden

Virtuele showrooms zijn er in verschillende smaken, variërend van standaard tot helemaal op maat. Een beknopt overzicht:

360-gradenfoto’s

De 360°-foto’s lijken een beetje op de panoramafoto’s die je met je telefoon kunt maken, maar dan beter. Een team van professionele fotografen legt de verschillende ruimtes in je showroom vast. Gebruikers kunnen in de virtuele showroom inzoomen, dingen aanwijzen en erop klikken.

3D

Hetzelfde als hierboven, maar dan in drie dimensies. De scherptediepte in een 3D-winkel helpt om een schaalgevoel mee te krijgen voor online showrooms in 3D.

Augmented Reality (AR)

Virtuele objecten worden bovenop de echte wereld geprojecteerd. 3D-objecten en andere virtuele info wordt dus gemengd met echt beeld. Lees er alles over.

Virtual Reality (VR)

Een volledig gesimuleerde omgeving, ontworpen door creatieve en technische experts.