Kan je verzekeringen duidelijker visualiseren met Virtual Reality?

Posted on

Virtual Reality en verzekeringsproducten zijn geen evidentie combinatie, maar zijn hier een geslaagd huwelijk. 

B-Cover is een verzekeringsmaatschappij gespecialiseerd in gebouwen met veel mede-eigenaars. Dat het in dergelijke grote gebouwen vaak fout kan lopen hoeft geen betoog. Maar hoe leg je dat helder uit?

B-Cover schakelde Poppr in en die maakte een Virtual Reality experience die enorm gesmaakt werd in de nochtans klassieke verzekeringswereld…

virtual reality b-cover

 

Een 360 VR video experience is een vernieuwende manier om diensten van je bedrijf in ‘the picture’ te plaatsen. Zelfs voor sectoren die niet meteen innoverend zijn kan dit zorgen voor extra exposure, PR … en uiteindelijk ook extra sales. B-Cover deed het U al voor …

Korte duiding wat betreft de benaming: men spreekt van 360 omdat je 360 graden rondom en in alle richtingen kan kijken, pas als er in plaats van video ook 3D of animatie wordt gebruikt is de accurate definitie 360 VR video effectief van toepassing.


Achtergrond

B-Cover NV is als onafhankelijk master broker gespecialiseerd in het verzekeren van alle risico’s die eigen zijn aan kantoor- en appartementsgebouwen in mede-eigendom. Als gevolmachtigde onderschrijver van enkele vooraanstaande Belgische verzekeraars bieden ze exclusieve verzekeringsoplossingen aan.

B-Cover NV is ontstaan vanuit een jarenlange ervaring met de problematiek van verzekeringen in de vastgoedsector. Hieruit is het idee gegroeid om een gespecialiseerd verzekeringsproduct uit te werken voor de eigenaars en de beheerders van appartementsgebouwen. Er werd gestreefd naar een totaalpakket met de ruimste waarborgen aan de laagste prijs en een zo eenvoudig mogelijk beheer.

B-Cover handelt zo vanuit een vast vertrekpunt: “een win-win situatie creëren voor alle betrokken partijen”. Dit betekent concreet dat zowel het gebouw, als de vereniging van mede-eigenaars en de eigenaars zelf, maar ook de syndicus een volledige invulling op verzekeringsvlak kunnen verkrijgen, en dit door middel van één globaal verzekeringspakket.


De briefing

B-Cover had al een zogenaamde time lapse-commercial gelanceerd in 2014, die fel werd gesmaakt in de verzekeringssector omwille van de aparte visuele stijl waarmee hun portfolio werd aangeprezen.
Ditmaal wilden ze nog twee stappen verder gaan, nl. in 360° en in VR (animatie dus).

Poppr leek hen het ideale bureau om de klus te klaren.

De briefing was meteen duidelijk: de commercial moest een duidelijk overzicht geven van de troeven van het bedrijf, maar tevens ook een visualisatie zijn van enkele frappante voorbeelden van risico’s binnen een appartementsgebouw.
De spot zou zijn vuurdoop krijgen tijdens twee prominente beurzen met internationale allure.

360 video virtual reality animation bcover

Het concept en uitwerking

Er werd een grondige analyse gedaan van de zgn. USP’s (Unique Selling Propositions) van B-Cover en deze werden ruw omgezet in een basic storyline, waarin tevens enkele voorbeelden konden verwerkt worden van mogelijke risico’s waar je niet meteen aan zou denken.

Tegelijkertijd werd in samenspraak bekeken hoe de character design er zou moeten uitzien van de animatiefiguren, ook al rekening houdende met het feit dat het gekende logo (een blonde dame die relaxt aan haar bureau zit) kon verwerkt worden in de verhaallijn.

Er werd uiteindelijk geopteerd voor een 360° beleving, waarin er vier logisch opvolgende scènes te zien zijn, die finaal tot de slogan van het bedrijf leiden: “U de rust, wij de rest”.


Het resultaat

Als men de VR-bril opzet kom je terecht in een geanimeerde versie van het leven in een appartementsgebouw. Het licht in een appartement gaat aan, terwijl een vriendelijke stem toelichting geeft van wat er zoal kan fout lopen, zoals waterinsijpeling bijvoorbeeld. Het onweer die de wateroverlast heeft veroorzaakt zorgt ook voor een kortstondige stroomonderbreking en dat is de natuurlijk overgang naar een volgende scène, die zich afspeelt in een gemeenschappelijke ruimte, m.n. de trap- & lifthal.

Ook daar ontstaan er risico’s die zowel de eigenaars als de syndicus zouden kunnen treffen in persoon, en waarvoor de polis van B-Cover tevens garant staat. De scène eindigt opnieuw met een lichtflits, die de overgang naar volgende scène inluidt.

De bewoner komt aan in de gelijkvloerse inkomhal en ziet door het ongure weer een container tegen een auto botsen. Gelukkig is dat ook verzekerd binnen het verzekeringspakket van B-Cover. Nu alleen nog de syndicus verwittigen, vertelt de stem.
De stem is uiteindelijk die van de syndicus zelf, die zeer ontspannen aan haar bureau zit…

De spot van 1’25” licht zo visueel kort en krachtig de sterktes toe van B-Cover unieke aanpak op vlak van risico-verzekering binnen vastgoed.

De zeer unieke aanpak loonde meteen, want op de beurs stonden er rijen geïnteresseerden aan te schuiven om de 360° VR video te kunnen aanschouwen. En wie thuis wou toelichten wat ze hadden gezien, kreeg een B-Cover cardboard mee, zodat met eigen smartphone via een QR-code de clip makkelijk online kon worden gehaald en bekeken.

360 virtual reality video animation bcover insurances
Wat heb je nodig om de clip te bekijken ?

De meest optimale > intense beleving is uiteraard in virtual reality met een virtual reality bril via de VR-bril, maar de commercial is ook op social media-platformen te bekijken, zoals Facebook en YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=4tarGceU_Mo

Het aangehaalde voorbeeld is nog maar het begin van deze 360 (VR) toepassingen.

Het spreekwoord ‘beelden zeggen meer dan 1000 woorden’ is hier echt op haar plaats. Beleef dus binnenkort elk avontuur vanuit het comfort van je zetel, dankzij 360 (VR) video.
Wil je meer weten omtrent 360 fototours of 360 (VR) video’s, contacteer Poppr vrijblijvend.

Reacties